: بسياري از کشورهاي در حال توسعه، کارآفريني را به منظور پيشبرد اهداف اقتصادي کشور تجويز میکنند. يکي از مکانيزمهاي توسعهي کارآفريني، آموزش مبتني بر عمل است. چنين آموزشهايي در مراکز آموزشي يافت میشود که تمرکز بر اصول آموزش کاربردي است. در کشور ايران، مراکز علمي کاربر چکیده کامل
: بسياري از کشورهاي در حال توسعه، کارآفريني را به منظور پيشبرد اهداف اقتصادي کشور تجويز میکنند. يکي از مکانيزمهاي توسعهي کارآفريني، آموزش مبتني بر عمل است. چنين آموزشهايي در مراکز آموزشي يافت میشود که تمرکز بر اصول آموزش کاربردي است. در کشور ايران، مراکز علمي کاربردي با اين هدف پا به عرصهي وجود گذاشتند. لذا، هدف اصلي مقاله حاضر، بررسی تأثیر حمایتهای کارآفرینانه مراکز علمی کاربردی استان کرمانشاه بر رفتار کارآفرینانه دانشجویان علميـ كاربردي کشاورزی بود. بر اساس يافتهها، مهمترين حمايتها از ديدگاه دانشجويان، بازاريابي، جلب مشتري و تأمين حمايت مالي مورد نياز فراگيرن در راهاندازي يک کسب و کار جديد و حفظ و گسترش آن بود. در حالي که، موارد اخير کمترين ميزان توجه را در مراکز علمي کاربردي به خود اختصاص دادند. بين وضعيت موجود و مطلوب حمايتهاي کارآفريني مراکز علمي کاربردي اختلاف معنيداري بود. حمایتهای کارآفرینانه از طریق نگرش، هنجارهای ذهنی و باور به خودکارآمدی بر نیت کارآفرینانه دانشجویان اثر مثبت و معنیداری داشت. بر اساس يافتهها، معرفي ايدهاي خلاق به مراکز رشد، دعوت از کارآفرينان برتر به کلاس، دعوت از سرمايهداران محلي، بازديد از فعاليتهاي موفق و آموزشهاي پس از راهاندازي کسبوکار، پيشنهاد شد.
پرونده مقاله
سازمانهابه منظور ارتقای اثر بخش خدمات خود نظام مديريت كيفيت براساس استاندارد ISO9001:2000 را با تأكيد بر بهبود هميشگي فرايندهاي كاري برميگزينند. اما اگر بهبود اين فرايندها و حتي بازنگري آنها، در قالب يك سيستم گسترده و تعهد شده نباشد عملا قابل حصول به نظر نميرسد. سيست چکیده کامل
سازمانهابه منظور ارتقای اثر بخش خدمات خود نظام مديريت كيفيت براساس استاندارد ISO9001:2000 را با تأكيد بر بهبود هميشگي فرايندهاي كاري برميگزينند. اما اگر بهبود اين فرايندها و حتي بازنگري آنها، در قالب يك سيستم گسترده و تعهد شده نباشد عملا قابل حصول به نظر نميرسد. سيستم عمومي مورد نظر بايد داراي يك رويكرد مديريت تحول دروني باشد كه باعث ارتقا و بهبود كيفيت فرايندها شود. در اين ميان نظام مديريت كيفيت جامع به عنوان يکي از کاملترين و کارآترين فلسفههاي مديريتي كه به نحو شايستهاي مباحث کيفيت و رضايت مشتري را در بردارد، ميتواند با لحاظ كليه مطلوبات سازمان، اهداف و چشماندازهاي عمده را در راستاي بهبود فرايندهاي كاري فراهم آورد. اين پژوهش، كه نيازمنديهاي اشاره شده خود را به عنوان مسئله پژوهش مد نظر قرار ميدهد، تلاش دارد نگاه جديدي در خصوص وابستگي مؤلفههاي مديريت كيفيت جامع به مؤلفههاي متدولوژي بهبود فرايندهاي كاري ارائه دهد و در پايان با استفاده از الگوهاي آماري تأثير سيستم مديريت كيفيت جمع را بر بهبود فرايندهاي كاري مورد مداقه قرار دهد. در اين مقاله كه مبتني بر يك پژوهش ميداني از جامعه جامعه آماري 73 نفره سازمان امور اقتصادي و دارايي استان خوزستان ميباشد، تحليل تأثير پياده سازي مديريت کيفيت جامع (TQM) بر بهبود فرآيندهاي کاري در سازمان امور اقتصادي و دارايي استان خوزستان، را مشتمل ميشود.
پرونده مقاله
يكي از راههاي ممكن جهت ايجاد همكاري ميان دولت، دانشگاه و صنعت، كه توسط ديگر كشورهاي توسعهيافته به صورت جدي ترغیب و مورد بهرهبرداري قرار گرفته، تأسيس پاركها و مراكز رشد علم و فنّاوري است. به همين منظور در ايران نيز مدتي است كه از سوي وزارتخانهها و سازمانهاي مربوطه چکیده کامل
يكي از راههاي ممكن جهت ايجاد همكاري ميان دولت، دانشگاه و صنعت، كه توسط ديگر كشورهاي توسعهيافته به صورت جدي ترغیب و مورد بهرهبرداري قرار گرفته، تأسيس پاركها و مراكز رشد علم و فنّاوري است. به همين منظور در ايران نيز مدتي است كه از سوي وزارتخانهها و سازمانهاي مربوطه فعاليتهاي گستردهاي جهت ورود دانشگاه و دانشگاهيان در اين همكاري سه جانبه از طريق توسعه پاركهاي علمي و فنّاوري و مراکز رشد صورت گرفته است. مقاله حاضر ضمن مروري بر اهميّت، ساختار و فعاليتهاي پارکها و مراکز رشد علم و فنّاوري، به نقش آنها در انتقال يافتههاي تحقيقاتي دانشگاهها و مؤسّسات پژوهشي به بخشهاي توليدي و خدماتي جامعه به منظور افزايش موقعيّت دانشگاه در جهت عقد قراردادهاي تحقيقاتي، افزايش روحيه واقعگرايانه و توجه به نيازهاي روز جامعه در دانشگاه پرداخته شده است.
پرونده مقاله
امروزه با توجه به روند شتابان افزایش هزینههای آموزش عالی و کیفیت آن و کاهش حمایتهای دولتی از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در سراسر جهان از یک سو و شتابگیری پیشرفت تکنولوژی و گسترش نیاز سیستم اقتصادی به دانش علمی از سوی دیگر، سیستم آکادمیک به صنعت دانش تبدیل شده است. چکیده کامل
امروزه با توجه به روند شتابان افزایش هزینههای آموزش عالی و کیفیت آن و کاهش حمایتهای دولتی از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در سراسر جهان از یک سو و شتابگیری پیشرفت تکنولوژی و گسترش نیاز سیستم اقتصادی به دانش علمی از سوی دیگر، سیستم آکادمیک به صنعت دانش تبدیل شده است. افزایش بهرهوری در دانشگاهها تابع فرايند تحقیق و توسعه است که در مبانی نظری، دانشگاه پژوهی نامیده میشود. در دهههای اخیر، مهمترین مسأله اقتصاد ایران پایین بودن سرمایهگذاری در توسعه دانش و بهرهوری آن است. دانشگاههای ایران مطلوب است خود یادگیرنده و دانش محور شوند. دانشگاه پژوهی مناسبترین مسير دستيابی دانشگاههای کشور به این هدف است. واحد دانشگاه پژوهی در اغلب دانشگاههای معتبر جهان، به منظور تقویت همکاریهای دانشگاه و صنعت، پيدايش و نضج یافته است؛ در حالیکه در دانشگاههای کشور، امری مغفول مانده است. در این پژوهش تلاش میشود ضمن تبیین مفهوم دانشگاه پژوهی، الزامات تحقق آن از طریق مطالعه مبانی نظری تحقیق شناسایی شود و سپس از طریق روش دلفی نظرات متخصصان، محققان و خبرگان این حوزه در رابطه با الزامات شناسایی شده فوق مورد بررسی قرار گیرد
پرونده مقاله
سالها است در کشور متفکرین و مدیران در تلاش میباشند تا از طریق نزدیک کردن رابطه صنعت با دانشگاه یافتههای علمی و تلاشهای پژوهشی را در خدمت توسعه فناوري ملی قرار دهند. بعد از تغییر نام وزارت فرهنگ و آموزش عالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انتظار میرفت وزارت در راس چکیده کامل
سالها است در کشور متفکرین و مدیران در تلاش میباشند تا از طریق نزدیک کردن رابطه صنعت با دانشگاه یافتههای علمی و تلاشهای پژوهشی را در خدمت توسعه فناوري ملی قرار دهند. بعد از تغییر نام وزارت فرهنگ و آموزش عالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انتظار میرفت وزارت در راستای توسعه فناوري، قدمهای اساسی برداشته و نقش مهمی را در توسعه دانش بنیان کشور ایفا کند. بویژه که این وزارت بیشترین متخصصان علمي کشور و محققین را در اختیار دارد. اما با وجود تلاشهای بسیاری که پس از این تغییر نام تا کنون صورت گرفته است، هنوز هم نیاز به اقدامات اساسی، برنامهریزی و سازماندهی شایستهای که منجر به برونداد مناسبتری از توسعه فناوري و یا رویکرد وزارت به سمت و سوی فناوري ملی باشد احساس میشود. برای رسیدن به اهداف تدوین شده در این تغییرات اساسنامهای، اصلاح ساختار تشکیلاتی، ضوابط اجرایی، آیین نامهها و فرایندها از ضروریات است. اما وجود واحدهای موازی پژوهش و فنلوری با اعتبارات و امکانات بیشتر در کشور، خرد و پراکنده کردن امکانات پژوهشی از بزرگترین موانع راهبردی حرکت در جهت توسعه فناوري است. اين مقاله، به ضرورت تحول آموزش عالی کشور بویژه با رویکرد بهبود ارتباط صنعت و دانشگاه و در نتیجه توسعه فناوري ملي پرداخته و پس از بررسی بعضی نقاط ضعف آموزش عالی در بخش پژوهش و فناوری کشور که کمتر مورد نقد از درون میشود، راهكاری اجرايی مبنی بر ایجاد یک سازمان فراگیر برای تصدیگری و اداره مؤسسات پژوهش و فناوری دولتی و یک سازمان فراگیر برای تصدیگری و اداره تمامي مؤسسات آموزش عالی دولتی، را پیشنهاد مي كند. بديهي است با اين رويكرد، اين وزارت صرفاً داراي وظايف حاكميتي نظير برنامهریزی و نظارت، خواهد بود. تغییر نظام آموزشی دانشگاههای صنعتی کشور و اصلاح آن در جهت بهبود فرایند ارتباط با صنعت و انجام پروژههای سفارشی یکی دیگر از مباحثی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.
پرونده مقاله
امروزه تحقيق و توسعه به يكي از مهمترين اركان سازمانها تبديل شده است و صنعت نفت نيز به عنوان بزرگترين صنعت كشور از اين قاعده مستثني نيست. اما در خصوص ساختار و جايگاه تحقيق و توسعه در سازمانهارويكردها و ساختارهاي متنوع و متفاوتي وجود دارد.
در سازمانهاي بزرگ سه نوع ساخ چکیده کامل
امروزه تحقيق و توسعه به يكي از مهمترين اركان سازمانها تبديل شده است و صنعت نفت نيز به عنوان بزرگترين صنعت كشور از اين قاعده مستثني نيست. اما در خصوص ساختار و جايگاه تحقيق و توسعه در سازمانهارويكردها و ساختارهاي متنوع و متفاوتي وجود دارد.
در سازمانهاي بزرگ سه نوع ساختار تحقيق و توسعه بيشتر مورد استفاده قرار گرفتهاند كه عبارتند از:
• ساختار متمركز فعاليتهاي تحقيق و توسعه
• ساختار غير متمركز فعاليتهاي تحقيق و توسعه
• ساختار هيبريدي فعاليتهاي تحقيق و توسعه
در اين مقاله ابتدا اركان فرايند ايده تا بازار تشريح شده، سپس انواع ساختارهاي تحقيق و توسعه در سازمانهاي بزرگ تعريف و جايگاه آن در صنعت نفت بررسي ميشود. در ادامه براساس اركان فرآيند ايده تا بازار به تشريح وظايف و ماهيت فعاليتهاي بخشهاي متمركز و غير متمركز تحقيق و توسعه در ساختارهاي هيبريدي تحقيق و توسعه پرداخته ميشود و درنهايت سياستهايي براي بهبود وضعيت تحقيق و توسعه در صنعت نفت ارائه میشود
پرونده مقاله
تحقق اهداف مندرج در سند چشم انداز بيست ساله 1404 و دستيابی به جايگاه نخست علمی، فناوری و اقتصادی منطقه، مستلزم طی طريق مسير توسعه مبتنی بر دانش در سالهای پيش رو در کشور است که دگرديسی اقتصاد تک محصولی و متکی بر نفت به اقتصاد دانش، از جمله الزامات اساسی آن محسوب میشود. چکیده کامل
تحقق اهداف مندرج در سند چشم انداز بيست ساله 1404 و دستيابی به جايگاه نخست علمی، فناوری و اقتصادی منطقه، مستلزم طی طريق مسير توسعه مبتنی بر دانش در سالهای پيش رو در کشور است که دگرديسی اقتصاد تک محصولی و متکی بر نفت به اقتصاد دانش، از جمله الزامات اساسی آن محسوب میشود. تحقق اقتصاد دانش با رويکردی جهانی نيازمند پيدايش، نضج و برقراری تعاملات پويا ميان نظامهای ملی علم، فناوری، نوآوری و کارآفرينی در کشور است که نظام ملی نوآوری از جايگاه ويژهای در اين ميان و در راستای دستيابی به توسعه و اقتصاد مبتنی بر دانش برخوردار است. نهادهای اساسی شکل دهنده نظام ملی نوآوری بر اساس الگوی مارپيچ سه عاملی اتزكويتز و ليدسدروف مشتمل بر سه نهاد دولت، دانشگاه و صنعت است. از ديگر سو، اشاعه، ترويج و تعميق فرهنگ کارآفرينی در ميان آحاد جامعه به طور اعم و در ميان سه نهاد اساسی فوق در سطوح کلان، ميانی و خرد به طور اخص، به عنوان يکی از مهمترين الزامات و پيش نيازهای تحقق و توسعه نظام ملی نوآوری در کشور محسوب میشود. بنابراين مقاله حاضر در بخش نخست به تبيين جايگاه نظام ملی نوآوری در فرايند توسعه ملی خواهد پرداخت، سپس توسعه فرهنگی کشور به ويژه در حوزه نوآوری و کارآفرينی مورد مداقه قرار خواهد گرفت و در نهايت علاوه بر تشريح نقش توسعه فرهنگ کارآفرينی در شکل گيری و گسترش نظام ملی نوآوری، راهکارهای اجرايي به منظور ارتقا و بهبود اين خرده فرهنگ ارزشمند و اساسی در کشور ارائه خواهد گرديد.
پرونده مقاله